قرض دادن روزنامه بیرانوند اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

قرض دادن: روزنامه بیرانوند اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

گت بلاگز اخبار اجتماعی آخرین لحظات در پرواز تهران-یاسوج چه گذشت؟

باید توجه داشت زمانی که برف می‌بارد و کوه و زمین پوشیده از برف هست، از ارتفاع، نمی‌توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به‌ همین علت خلبان متوجه وجود قله در برابر

آخرین لحظات در پرواز تهران-یاسوج چه گذشت؟

آخرین لحظات در پرواز تهران-یاسوج چه گذشت؟

عبارات مهم : خلبان

باید توجه داشت زمانی که برف می بارد و کوه و زمین پوشیده از برف هست، از ارتفاع، نمی توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به همین علت خلبان متوجه وجود قله در برابر خود نشده است و زمانی متوجه قله در برابر هواپیما شده است است که وقت کافی جهت اوج گرفتن در اختیار نداشته و متأسفانه با یکی از قله های کوتاه سلسله قله های دنا برخورد کرده هست.

کاپیتان عین الله اردشیری، کارشناس ارشد هوایی، در روزنامه کشور عزیزمان ایران نوشت: «قطعات هواپیما به علت برخورد هواپیما با برف (و نه صخره) نمی توانند به فاصله دور پرتاب شوند؛ به همین خاطر چهار لکه سیاه مشاهده شده است در بعضی تصویرهای منتشره نشان می دهد این لکه ها، چهار نفر از سرنشینان هواپیما هستند که مجروح و نیمه جان از هواپیما بیرون افتاده اند. همچنین بررسی ها نشان می دهد هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته به قسمت غربی که فرودگاه قرار دارد، برسد. با بررسی تصاویری که تا ساعت ۱۲ روز سه شنبه از محل اتفاق انتشار یافته می توان دریافت که هواپیما به هیچ عنوان طرح تقرب جهت فرود را انجام نداده است و روی NDB (دستگاه تقرب پرواز فرودگاه) نرفته است.

هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته قله را رد کرده و به قسمت غربی که شهر یاسوج و باند فرودگاه قرار دارد، برسد. خلبان نیز از میان ابرها، زمین را مشاهده کرده و سریع ارتفاع را به ۱۰ هزار پا کم کردن داده و زیر ابرها رفته است و تصور کرده می تواند با همین ارتفاع از زیر ابرها، خود را به فرودگاه برساند. البته خلبان روی دستگاه DME، فاصله هواپیما با فرودگاه را می دیده هست. عقربه دستگاه ADF، نیز سمت و جهت فرودگاه را نشان می داده هست. بنابراین خلبان زمانی که ارتفاع کم کرده و زیر ابرها رفته هست، تصور کرده با اطلاعات مذکور و در ارتفاع ۱۰ هزار پایی می تواند از جایی که ارتفاع سلسله قله های دنا کمتر هست، عبور کرده و به سمت فرودگاه برود ولی در ۸.۵ مایلی فرودگاه با کوه برخورد کرده است.

آخرین لحظات در پرواز تهران-یاسوج چه گذشت؟

باید توجه داشت زمانی که برف می بارد و کوه و زمین پوشیده از برف هست، از ارتفاع، نمی توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به همین علت خلبان متوجه وجود قله در برابر خود نشده است و زمانی متوجه قله در برابر هواپیما شده است است که وقت کافی جهت اوج گرفتن در اختیار نداشته و متأسفانه با یکی از قله های کوتاه سلسله قله های دنا برخورد کرده است.

هواپیما در هنگام برخورد با کوه حدود ۱۰ هزار پا ارتفاع داشته است ولی هواپیما تا زمانی که روی NDB فرودگاه قرار نگرفته باشد، اجازه ندارد ارتفاع خود را به کمتر از ۱۵هزار و ۵۰۰ پا کم کردن دهد و در واقع قبل از قرار گرفتن روی NDB فرودگاه، حداقل ارتفاع باید ۱۵هزار و ۵۰۰ پا باشد.

باید توجه داشت زمانی که برف می‌بارد و کوه و زمین پوشیده از برف هست، از ارتفاع، نمی‌توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به‌ همین علت خلبان متوجه وجود قله در برابر

کاهش ارتفاع هواپیما نیز الزاماً ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می تواند عامل کم کردن ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده است و اصطلاحاً به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده هست. ممکن است سیستم ضد یخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می شود و هواپیما سنگین شده است و نمی تواند ارتفاع را حفظ کند. ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کم کردن ارتفاع شده است باشد.

ما در این منطقه با سلسله قله های دنا روبه رو هستیم به همین خاطر شواهد نشان می دهد هواپیما با قله چهارم یا پنجم دنا (از نظر ارتفاع) برخورده کرده هست. جایی که هواپیما برخورد کرده، از قله مهم ۱۴۵۰۰ پایی دنا، ۲۰ مایل یا ۳۷ کیلومتر؛ از قله دوم ۱۴۱۰۰ پایی دنا، ۲۸ مایل یا ۵۲ کیلومتر؛ و از قله سوم ۱۴هزار پایی دنا، ۶مایل یا ۱۱ کیلومتر فاصله دارد. قطعات هواپیما به علت برخورد هواپیما با برف (و نه صخره)، نمی توانسته اند به فاصله دور پرتاب شوند لذا چهار لکه سیاه مشاهده شده.

برخی تصویرهای منتشره، نشان می دهد که این لکه ها، چهارنفر از سرنشینان هواپیما هستند که در حالت زخمی از هواپیما خارج شده است اند. دو نفر از آنها فاصله کوتاهی را توانسته اند طی کنند و دو نفر دیگر، مسافت بیشتری را طی کرده اند. این بدان معناست که این ۴ لکه از سرنشینان هواپیما هستند که در نهایت به علت خونریزی یا یخ زدن، نتوانسته اند ادامه مسیر بدهند. در عین حال امکان دارد سرنشینان سالم تری غیر از این چهار نفر، مسافت بیشتری را طی کرده باشند تا خود را به جایی مثلاً روستای شرفی که از توابع روستای فده هست، برسانند.»

آخرین لحظات در پرواز تهران-یاسوج چه گذشت؟

واژه های کلیدی: خلبان | برخورد | فرودگاه | فرودگاه | هواپیما | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs